JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Förvaltningsrätten i Falun söker en eller flera rådmän

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som vill tjänstgöra som domare och som vill utvecklas som jurist och medarbetare. Domstolen har åtta ordinarie domare och tre förvaltningsrättsfiskaler. Vi har en väl utvecklad beredningsorganisation och arbetar med att renodla domarrollen. Målansvaret är fördelat på domarna, som har ansvar för var sin rotel. Arbetet som domare innebär en hög grad av självständighet och förutsätter ett intresse för att dela med sig av sina kunskaper. I vår målsättning att snabbt leverera avgöranden av hög kvalité värnar vi om vår arbetsmiljö. Vid sidan om arbetsmiljön fäster vi stor vikt vid kompetensutveckling, både inom domstolen och genom deltagande i externa kurser m.m. Vid domstolen handläggs de flesta måltyperna, även om vi har förhållandevis många upphandlingsmål och skattemål.


Kvalifikationer

Juridisk skicklighet och erfarenhet inom verksamhetsområdet är viktiga bedömningsgrunder vid rekrytering av ordinarie domare. Stora krav ställs på omdöme, samarbetsförmåga, arbetsförmåga och självständighet.

Som person bör du vara öppen, drivande, målmedveten, stresstålig och beredd att engagera dig i såväl stora som små utvecklingsprojekt.

Vi söker dig som motsvarar de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bl.a. inom ramen för Domstolsakademin. Vi är även öppna för distansarbete.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Ordinarie domare anställs med fullmakt.
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse

Antal platser: En eller flera
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2018-01-21
Arbetsgivarens referensnummer: 125-2017

Ansök via epost till:
domarnamnden@dom.se

Kontakt

Lennart Furufors
Lagman
023-383 00 01
lennart.furufors@dom.se

Catharina Laestadius
Rådman (Saco-S)
023-383 00 02
catharina.laestadius@dom.se


Övrigt

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig på länken nedan.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Till bemannings- rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Läs mer »

Om Förvaltningsrätten i Falun

Förvaltningsrätten i Falun är en av landets tolv förvaltningsrätter. Domstolen har drygt 50 anställda, och domkretsen omfattar Dalarnas och Gävleborgs län. Domstolen handlägger ett stort antal måltyper rörande tvister mellan den enskilde och det allmänna. Vi arbetar i en centralt belägen domstolsbyggnad, som delas med Falu tingsrätt. Lokalerna är moderna och ändamålsenliga. Från Stockholm nås Falun på mindre än tre timmar med bil. Falun erbjuder ett rikt friluftsliv och ett omfattande kulturutbud. Regionen har en stor och varierande arbetsmarknad. Arbetet vid domstolen erbjuder generösa friskvårdsförmåner och flexibla arbetstider. Vi strävar efter att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade medarbetare.